måndag 18 januari 2016

Armband av tidningspapper

Är det inte fantastiskt att man kan göra sina smycken av papper och kartong från återvinningen? Här krävs det inte guld, silver eller ädelstenar. 
Snacka om att vara billig i drift :). 
Dessutom är det kreativt och miljövänligt. När du tröttnat på ditt armband kan du lägga det i pappersåtervinningen eller på brasan.
Här visar jag hur du kan skapa ditt egna personliga armband men först lite bilder.


Tekniken till de vita och svarta armbanden hittar du HÄR. Samma som det gula nedan.




 Hur man gör detta gula armband hittar du HÄR



Länkar till andra kul grejer av återbruksmaterial




Metod 1 för stommen
 Bakpulverburkar har en bra storlek för armband. Även chipsrör kan passa. Kapa dem med mattkniv till den bredd du vill ha.
 Dekorera dem med t.ex flätat tidningspapper eller tillplattade pappersrullar.

Metod 2 för stommen
Detta är den metoden jag använder mest.
 Jag sparar alla tomma flingpaket. Det är så mycket man kan göra med dem. Klipp ut en rektangel som är 23 cm x den bredden du vill ha.
 Pensla med lim och klä in den med tidningspapper.
Vira den runt en bakpulverburk och limma ihop.
 Nu har du en armbandsstomme att jobba vidare med.

Här är lite ex. på hur du kan dekorera ditt armband.
 Klipp remsor av tidningspapper som du penslar med vitt lim utspätt med lite vatten.
 Tvinna pappret och gör mönster på armbandet med det. Här har jag gjort rosor.


Här har jag bara fäst dem lite huller om buller över armbandet.

Nedan ser du att jag flätat tidningspapper vilket blir fint att limma på armbandet. Välj själv hur tjocka flätor du vill göra.  Bredvid flätan ligger pappersrullar som jag plattar ut och limmar bredvid varandra på stommen. Hur man gör rullarna visar jag längre ner.

Hur man gör pappersrullar
 Rulla från hörnet på en penna eller blomsterpinne.
 Avsluta med lite lim och fäst
Innan jag börjar måla penslar jag armbanden med en blandning av vitt lim och lite vatten. då får du en hård och bra yta och pappret blir mer hållbart.
 Efter det målar jag med vit grundfärg, t.ex gesso. Detta ger klara och fina färger och tidningspappret syns inte igenom. Behövs inte om man målar med mörka färger.
Nu kan man sätta igång med färg. Jag använder akrylfärger men det går bra med andra hobbyfärger också. För att framhäva strukturerna så avslutar jag med en patinering.
1. Måla en till två lager med önskad färg. Låt torka
2. välj en färg som är mycket mörkare eller mycket ljusare än det du målat. Späd den med       lite vatten. Pensla över hela armbandet så att färgen når ner i alla springor.
3. Torka av med en fuktig trasa så att det stannar kvar färg i alla springor och ojämnheter.
4. LACKA
Tips på bra lack är Oceanlack från Panduro eller Mod podge.
LYCKA TILL!

2 kommentarer:

  1. Tack för inspiration. Blir ju så sugen på att testa och papper finns det ju gott om hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att blev sugen!!!! Lycka till. Jag älskar mina armband. Härligt att ha många i olika färger att välja mellan. Kram

      Radera